dimecres, 19 de març del 2014

Les putes falles.

Com bé diu el mític Toni de l'hostal: Març és un fer la mà  del dia 1 al dia de la cremà (menys el 15, que és l'aniversari de la novia i em mata).


Mai m'havia quedat a valència a viure tan plenament el sentiment faller de tota la gent. Ja que enguany tinc una relació més profunda i estable amb una fallera (la meua xicona) he pogut observar i endinsar-me'n en el misteriós món de les falles. Misteriós per a una persona com jo, que al seu poble mai ha tingut eixa tradició. I del que m'he trobat hi han coses molt sorprenents.

En primer lloc no vull sonar conspiracionista en fer un càlcul matemàtic breu: enguany la Junta Central Fallera, compleix 75 anys, la qual cosa és ben sabuda si vius a valència ja que està empaperada amb cartells que ho criden. Bé, ara ve l'aritmètica, 2014 - 75 = 1939!!. com bé és sabut (o això espere) l'any 1939, es va proclamar vencedor el feixista Franco. És veritat que ja es regulaven els assumptes fallers ja que segons viquipèdia, (eixa font fiabilidíssima i d'alta rigoritat) el 1928 es va crear el Comité Central Faller. La creació d'aquest nou organisme, crec que es deuria a un intent de espanyolitzar les tradicions valencianes, intentar-les topificar, tipificar i subjugar a la gent per "pro vincere (per la victòria, en el meu raquític llatí)", a més de poder censurar la festa de la gent. La procuració d'aquest tipus d'esdeveniment va ser lliurada cap a la casta rància de la burgesia valenciana la qual es veia reflexada en el bàndol nacional. Per la qual cosa, no és estrany pensar que la formació d'aquest organisme, l'exili de la burgesia "progresista" valenciana fora i dins de Lo Rat-Penat foren el principi del blaverisme.


Tampoc em va costar massa, i tristament tampoc em va sorprendre, que les falles deurien dir-se falles castellanes o falles murcianes. No tinc res en contra dels castellans (en aquest aspecte) sinó, amb els valencians, ja que com ja m'iganiva la llengua i la cultura valenciana, s'ha convertit des de ja fa temps, en un ninot que mai serà indultat, que es cremarà més ràpida o lentament però desapareixaerà. Ve't ací una gran contradicció, que gens sorprenent i que està a l'orde del dia. Com sabem, Canal 9, ha deixat d'emetre, donant pas a la diversitat d'emisores que cobreixen les falles, mascletaes i altres actes fallers. Principalment, són dos medis minoritàris: Levante TV i Mediterráneo TV. En tot dos parlen en un profund castellà les magnificiències de la llengua i cultura valenciana, (cal notar, que la major part d'aquestos incidents lingüístics es produeixen en major mesura a la Mediterráneo TV) em fa molta gràcia que ahir a casa mirant l'ofrena de flors (més que res per pura curiositat ja que mai no ho havia vist i em semblava interessant almenys saber com funcionava) el ex locutor de canal 9 Julio Tormo, alabant a Lo Rat-Penat, pel seu ingent esforç per mantindre viu la llengua i cultura valenciana, i com ja ho he dit en estricte castellà, això sí, amb algunes paraules esporàdiques en valencià. No vaig a clavar-me amb la postura de Lo Rat-Penat, ja que hi ha prou per a un especial blaver per a ell i el GAV.

Altres detalls no culturals d'aquesta festa, sinó més bé com a tècnics que odie de les falles i de moltes festes en general, és per exemple que la gent està a punt de arruïnar-se per culpa d'aquesta maleïda recessió i no obstant així, l'ajuntament de la ciutat de torn, es gasta animalades de diners en questes coses tan supèrflues. Es pot pensar, és que la gent ja ho té bé, massa maldats li està passant, deixem que s'obliden d'aquestes per un moment. Sí, correcte, argument acceptat, però no sé si realment es fan les festes a consciència de com està l'assumpte.

Resumint, que les falles des de fa 75 anys, les falles s'han convertit en un aparador on la burgesia rància valenciana per a escurar-se les mans de l'antivalencianisme blaver de tot l'any en donar unes floretes i plorar unes llegrimetes. Al mateix temps, que una ferramenta per a integrar als inmigrants d'altres racons d'espanya a la cultura valenciana, poder festejar amb els valencians etc. Aquesta oportunitat de poder mantindre l'ecència valenciana amb gent forastera, mantindre viva la llengua i la cultura, es va veure desafortunada. Vull remarcar, que no m'importa que hi hagen forasters en les falles, sinó que em fa ràbia que en les falles es té la nostra llengua sols com a una marca costumbrista. Falleres valencianes parlant castellà el summum de l'escola valenciana.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada